Suzette Flantua

TMS-prosjekt
Fortiden, nåtiden og fremtiden for verdens alpine biomer
Periode
2022 - 2026
Institutt
Institutt for biologi

Suzette Flantua er forsker ved Institutt for biovitenskap og leder for TMS Starting Grant-prosjektet «Past, Present and Future of Alpine Biomes Worldwide (PPF Alpine)«. Hun har en doktorgrad i biovitenskap fra Universitetet i Amsterdam (2017). Etter å ha jobbet ved Royal Botanical Gardens Kew (London) og Smithsonian Tropical Research Institute (STRI, Panama), ble hun tilknyttet Universitetet i Bergen og Bjerknessenteret for klimaforskning gjennom ERC-prosjektet HOPE (Humans On Planet Earth) fra 2018. Fra april 2022 arbeider hun på TMS-prosjektet som nå også har ansatt en forsker innen beregningsgeologi. To PhD-stipendiater starter på prosjektet  januar 2023. Prosjektet har et stort internasjonalt nettverk som vil bidra med kompetanse og data til prosjektet.

Dette prosjektet vil studere fortiden, nåtiden og fremtiden til økosystemene ved de høyeste fjellene globalt, den ‘alpine’ sonen. Mange tror at disse økosystemene kan være spesielt sårbare for fremtidig global oppvarming, så dette prosjektet vil studere hvordan tidligere klimaendringer (i løpet av de siste 130 000 årene) har bidratt til det vi ser i dag, hvordan det påvirket biologiske mangfold vi har i dag, for så å utlede nøkkelinnsikt til å forstå hvordan fjelløkosystemer vil takle fremtidige endringer. Vår forståelse av fortiden er avgjørende for diskusjonen om bevaringsarbeid i fjell , og da trengs mer informasjon. Prosjektet vil fokusere på å rekonstruere i detalj den dynamiske historien til alpine økosystemer – dvs isbreer og alpine økosystemer – med sikte på å avdekke samspillet mellom klimaendringer og biologisk mangfold i fjellene. Prosjektet har også spesifikt som mål å tilgjengeliggjøre forskningsresultatene for folk flest, ved hjelp av animerte visualiseringer, barnevennlig grafikk og vitenskapspolitiske briefs. Dette knytter seg spesielt sterkt til Universitetet i Bergens strategiske mål om å bringe akademisk kunnskap videre fra forskningen til samfunnet.

Medialinker